Tri arsyet kryesore të rritjes së çmimit të patentë shoferit
Pronarët e autoshkollave po rrisin çmimet e trajnimit për vozitje, por për momentin nuk ka të dhëna se shteti do të përcaktojë një çmim të ri minimal për trajnimin, i cili nuk ka ndryshuar që nga viti 2012.
Ndërsa çmimet e sendeve ushqimore, mallrave dhe energjisë po kërcejnë në mbarë botën, trajnimi për shoferët po bëhet më i shtrenjtë në Serbi.
Tridhjetë e shtatë vjeçarja Jelena Belopavloviq nga Beogradi u regjistrua në trajnim për kategorinë B në fund të marsit 2022 dhe paguan me këste dhe thotë se është e shqetësuar se “nuk e di” se sa do t’i kushtojë në fund.
“Në kontratë thuhet se paguhet me çmimet e shfaqura në ueb faqen në ditën e pagesës dhe pronarët e autoshkollës tashmë kanë paralajmëruar rritje të çmimeve”.
Dhe çmimet tashmë po rriten, thotë Mladen Rašeta nga Oda Ekonomike e autoshkollave.
“Çmimi i trajnimit të vozitjes deri në Vitin e Ri ishte nga 60.000 deri në 70.000 dinarë, ndërsa tani është rreth 80.000 dhe me siguri do të shkojë edhe më lart”.
Ai sqaron se ka disa arsye për rritjen, dhe tri kryesoret janë rritja e kostove të autoshkollave, nevoja për rritjen e pagave për të mbajtur staf profesional, si dhe ngritje e çmimit të karburanteve në Serbi.
Radhë në pikat e benzinës në Serbi – a ka kufizime për furnizimin me karburant?
Për akullin, mishin dhe miellin: Çfarë do të thotë që Serbia ka ngrirë çmimet e pesë ushqimeve bazë
Çfarë nuk mund të bësh me një licencë prove në Serbi
Çmimi më i ulët i trajnimit për vozitje në Serbi është përcaktuar me vendim të Qeverisë së Serbisë nga viti 2012 dhe nuk ka ndryshuar gjatë dekadës së kaluar.
Për kategorinë B, e cila i referohet drejtimit të veturës, ajo shkon në pak më shumë se 60.000 dinarë.
Dhoma e Tregtisë së autoshkollave vlerëson se ky çmim është “i ulët, nxit konkurrencën e pandershme dhe vështirëson punën e autoshkollave që funksionojnë prej kohësh”.
1. ‘Shpenzimet e autoshkollës janë rritur’
Shpenzimet e drejtimit të autoshkollës janë “rritur shumë” në 10 vitet e fundit, thotë Aleksandra Stojanoviq, pronare i nje autoshkolle.
Stojanoviq, i cili drejton një biznes familjar të themeluar 33 vjet më parë, pohon se po bëhet “gjithnjë e më e vështirë”.
“Shumë është bërë më e shtrenjtë” që kur shteti për herë të fundit përcaktoi çmimin minimal në vitin 2012, shton ai.
“Shpenzimet e mirëmbajtjes së automjeteve, pjesëve të automjeteve, marrjes me qira të dyqaneve dhe poligoneve janë rritur, si dhe çmimi i shërbimeve të kontabilitetit”.
Ai kujton se shteti ka rritur standardet në autoshkolla vitet e fundit, gjë që i ka detyruar pronarët të bëjnë investime të reja.
Stojanoviç thotë se ata kanë investuar në “makina të reja, pajisje kompjuterike dhe licenca softuerësh” për të mbajtur provime praktike dhe teorike.
“Përveç kësaj, ne jemi të detyruar që çdo vit të dërgojmë instruktorë në seminare”, shtoi ai.
Dhe së fundmi ka edhe kostot mujore të mbajtjes së kasave të reja fiskale elektronike.
Ajo shton se biznesi kërcënohet edhe nga “autoshkollat e reja, të cilat ende nuk janë në sistemin e TVSH-së dhe ofrojnë trajnime me çmime dukshëm më të ulëta”.
Ndërmarrësit që regjistrojnë shkollën e re nuk janë të obliguar ta paguajnë këtë taksë derisa të ardhurat e tyre vjetore të kalojnë tetë milionë dinarë në vit.
“Nëse shteti nuk ndërhyn shpejt dhe nuk i rrit çmimet minimale, do të duhet të pushojmë punëtorët për të mbijetuar”, thotë Stojanoviq.
Në përpjekje për të mbrojtur veten nga konkurrenca e pandershme, shumë pronarë autoshkollash po lidhen në nivel qyteti dhe po negociojnë çmimet e trajnimit.
Në Beograd, ai çmim është “rreth 80.000 dinarë”, thonë nga autoshkolla Sushiq për BBC në serbisht.
Për stërvitje në Novi Sad, mesatarisht duhet të ndahet diçka më shumë – rreth 82.000 dinarë, thonë nga autoshkollat.
Stefi nga autoshkollat thonë se çmimet aktualisht janë “rreth 70.000 dinarë”, thotë Stojanoviq.
2. Probleme me mbajtjen e stafit profesional
Instruktorët e autoshkollës janë kryesisht shoferë profesionistë me patentë speciale, sqarojnë nga Dhoma e Tregtisë së autoshkollave.
Midis 7,000 dhe 10,000 shoferë profesionistë mungojnë në Serbi, sipas Shoqatës Ndërkombëtare të Transportit të shkurtit 2022.
Siç pohojnë ata, ka mungesë të drejtuesve të autobusëve dhe mjeteve speciale, ndërsa thonë se ka mungesë të instruktorëve në autoshkolla.
“Shumë instruktorë cilësorë dhe profesionistë shkojnë jashtë vendit për të punuar si shoferë, sepse paguhet më shumë për ta,” thotë Savo Susic, pronar i autoshkollës Susic në Beograd, e cila funksionon për 30 vjet.
Presioni shtesë në autoshkollat ka krijuar një rritje të çmimeve të ushqimeve dhe kostove të jetesës, e cila ka prekur Serbinë dhe shumë vende të tjera që nga fillimi i pandemisë, dhe është përshpejtuar nga lufta në Ukrainë.
Sa është rralluar buxheti i familjes në Serbi dhe Ballkan dhe si është në botë
Çfarë pasojash ekonomike e presin Serbinë nëse vendos sanksione ndaj Rusisë
Për të mbajtur “atë pak staf”, pronarëve të autoshkollave u është dashur t’i rrisin pagat e instruktorëve “për gati 100 euro”, thotë Sushiq.
Dhe kjo rriti kostot e taksave dhe kontributeve për pagat e punonjësve.
3. Kërcimi i çmimit të karburantit
Rritja e çmimit të karburantit në Serbi ishte “një rënie në kovë”, thotë Milorad Gajiç, pronar i autoshkollës M&M në Novi Sad, e cila funksionon për 18 vjet.
“Përveç rritjes së shpenzimeve për drejtimin e shkollës dhe rrogave, kur na u hodh karburanti, na u desh të ngrinim çmimet për të përmbushur të gjitha obligimet ndaj shtetit”, thotë Gajiq.
Në shkurt, qeveria serbe kufizoi çmimet e karburantit në 30 ditë dhe më pas e zgjati vendimin deri më 30 prill 2022.
Çmimi më i lartë i euro dizelit mund të jetë 179 dinarë për litër, ndërsa benzina 171 dinarë për litër.
Eurodieseli në fillim të majit ishte 202, ndërsa benzina 180 dinarë për litër.
Jovana Belopavlović aktualisht është duke ndjekur mësimet teorike për kategorinë B, ndërsa trajnimi praktik nuk ka ardhur ende.
Ai thotë se është një rrethanë e lumtur që “ka këste” dhe se mund të mbështetet te “ndihma e prindërve”.
“Kjo e bën më të lehtë gëlltitjen e rritjes së çmimeve dhe tërheqjen e kufirit – do të çmendesh”, thotë ai.